Дигитализација је неопходна за савремено пословање малих бизниса

Аутор: Јелена Ристић, директорка компаније Mastercard за тржишта Србије, Црне Горе и Босне и Херцеговине

Реч коју вероватно нико од нас не жели више да чује је пандемија, али смо истовремено свесни да је због ње дошло до неких значајних помака у пословању, пре свега у области дигитализације. Наше истраживање из октобра 2021.* показало је да се број малих и средњих предузећа која су отворила дигиталне канале пословања утростручио у односу на период пре пандемије. Последично порастао је и обим трговине у МСП сектору, па је гледајући само e-commerce, обим онлајн плаћања код ових привредних субјеката порастао за чак 32 одсто у периоду од само годину дана. 

Још неки од вредних увида које је донела студија су:

  • Потрошња код МСП трговаца који имају радње у градским пословним зонама опала је за 33 одсто, док је потрошња код истих трговаца у резиденцијалним зонама порасла за 8 одсто.
  • Иако на први поглед контраиндикативно, пандемија је навела људе да се одваже и упусте у предузетничке воде, па је укупан број МСП бизниса основаних 2020. године био за трећину већи у односу на 2019. годину, и истовремено је 8 пута већи од броја новооснованих великих предузећа. 
  • Мали бизниси који су се затворили још на почетку пандемије имају три пута веће шансе од већих бизниса да остану затворени.

Подршка малим и средњим предузећима истакла се као једна од ствари која је ујединила појединце и пословну заједницу у претходним годинама. Изазови са којима су се они суочавали су веома опипљиви, почевши од зависности од локалних тржишта и локалних ланаца набавке, све до слабијег прилива новца. Са друге стране, прелазак на дигитална плаћања и дигитално пословање, као савремена реалност коју бизниси прихватају, отварају врата приликама за будући развој који се заснива управо на предузетништву и иновацијама.

Ми у компанији Mastercard видимо подршку малим и средњим предузећима као приоритет свог деловања, и већ смо се обавезали да ћемо увести 50 милиона малих предузећа и 25 милиона жена предузетница у оквире дигиталне економије до 2025. године. За МСП фирме је важно да што пре уведу свој бизнис у онлајн оквире и да буду сигурни и заштићени у том окружењу, при чему им ми пружамо технологије и алате да извуку максимум из свог дигиталног присуства и интегришу е-commerce у своје пословање без икаквих потешкоћа. 

Врло конкретан пример свега горе наведеног је ширење прихватне мреже. Нови закон о фискализацији има за циљ да обухвати што више трговаца и уведе их у формалне новчане токове, а логичан корак напред за трговце је да искористе тај талас и свом пословању додају и безготовинску димензију, омогућавањем прихвата електронских плаћања у физичком и/ или онлајн окружењу. Уз практичност, сигурност и једноставност коју електронска плаћања доказано пружају трговцима, не треба занемарити ни ширу димензију финансијског укључивања ових пословних субјеката и на крају, доказани допринос борби против сиве економије.

А корисничко искуство? Како са стране крајњих корисника, потрошача, тако и са стране самих трговаца, искуство током плаћања је сигурно један од фактора који одређује да ли ће се и једна и друга страна даље одлучивати за конкретну платну методу – ипак, пракса је увек та која носи превагу над теоријом. У времену дигиталних технологија, када свако од нас узме свој мобилни телефон више од 100 пута на дан, а време проведено пред екраном се мери сатима, корисничко искуство је још важније – сви смо навикли на интуитивно искуство, на једноставне процесе који од нас не захтевају да учимо и усвајамо нове механизме коришћења за сваки појединачни случај употребе и за које знамо да смо ми, наши лични и платни подаци сигурни. Зато се Tap on Phone, решење које мобилни телефон или таблет трговца претвара у ПОС терминал, намеће као идеално решење за брзо и ефикасно укључивање трговаца у дигиталну економију. Онда када преузму апликацију и у њу унесу регистрациони код који добијају од своје банке, курири, фризери, водоинсталатери, продавци на пијацама или власници све популарнијих камионета са храном осигуравају себи нови канал прихода (уз знак радости и олакшања њихових клијената који више не морају да увршчују одлазак на банкомат у своје ионако претрпане распореде дневних обавеза, већ једноставно плаћају бесконтактно).

Трговци широм Европе користе Tap on Phone решење које је доступно и код нас, а верујем да ће додатни узлет имати кроз ПОС програм за доделу ПОС терминала и сродних решења за прихват безготовинских плаћања. Овај програм, као део иницијативе Бољи начин, омогућиће трговцима да заиста унапреде своје пословање и локално присуство, а за све нас на тржишту, то ће бити још један корак ближе остварењу заједничког циља – одрживој, конкурентној и дигиталној економији.


* извор: Mastercard Economic Institute istraživanje sprovedeno na 19 tržišta sveta

Тагови:

Овај вебсајт користи cookies да би вам обезбедили најбољу услугу. Додатне информације можете пронаћи на страници Политика приватности.

Прихвати