Безготовинска плаћања у Србији
-
Грађанима Србије на располагању је значајан број различитих инструмената путем којих могу да купују робу и услуге безготовински. То су пре свега:
- платне картице (Mastercard, Visa, Dina, American express)
- еБанкинг (портали банака)
- мБанкинг (апликације банака)
- инстант плаћања скенирањем QR кода
- дигитални/мобилни новчаник
- електронски новац
- ,,невидљива плаћања (нпр. CarGo)"
-
Број корисника безготовинских начина плаћања бележи снажан раст у Србији. Према подацима Народне банке Србије, од почетка 2016. до краја 2020. број корисника платних картица повећан је са 5,5 на 6,7 милиона, а на крају прве половине 2021. тај број је достигао 6,9 милиона што указује да у Србији имамо једну картицу по глави становника.
-
У истом периоду број корисника интернет плаћања повећан је са 1,4 милиона на 3,15 милиона односно 127% док је проценат грађана који користе мобилна плаћања увећан чак 340% са 497.000 на 2,16 милиона, а снажан раст настављен је и у првој половини ове године тако да је број корисника мобилних плаћања премашио 2,5 милиона.
Ставови грађана о безготовинском плаћању
- Сваки други грађанин Србије (53%) користи неку врсту безготовинског плаћања. Нешто чешће их користе становници градских насеља, из београдског региона, запослени, високо образовани и узраста 30-39 година
- Грађани који користе било који вид безготовинског плаћања најчешће користе платне картице (73%), а најмање користе инстант плаћања (14%). Два основна разлога за безготовинско плаћање које грађани наводе јесу што не морају да носе готовину (68%) или што им је тако лакше и брже да плате робу/услуге (68%)
- Грађани безготовински најчешће плаћају: а) веће, недељне, набавке; б) технику, кућне апарате, намештај, док готовином углавном плаћају: а) свакодневне ситније набавке у локалним продавницама, б) производи у пекарама, на трафикама, ц) услуге у рестораниима и кафићима где се очекује бакшиш.
- Најчешће се не одлучују за безготовинско плаћање из разлога што им је лакше да плаћају готовином (43%) или немају платну картицу (31%).
- Места на којима би грађани волели да плаћају безготовински али за то тренутно углавном не постоји могућност су: фризерски и козметички салони (33%), плаћање такси и накнада у јавним установама (26%), услуге мајстора (24%), пекаре (23%) или мале локалне продавнице (20%).
Више о ставовима грађана о безготовинском плаћању можете прочитати на линку
Утицај куповина преко интернета на безготовинска плаћања
• У претходних пет година, број куповина преко интернета повећан је са 3,8 на чак 20,7 милиона или готово 5,5 пута. Нарочито је порасла вредност куповине преко интернета у динарима, са четири на 32 милијарде, али и у еврима са готово 70 на 121 милион и доларима – са 28,3 на 62,8 милиона.
• Значај безготовинских плаћања током пандемије и закључавања нарочито је погурао њихов раст у Србији. Вредност куповина преко интернета у динарима порасла је у 2020. за 81% у односу на годину пре пандемије, а тај раст је настављен и у 2021. и за прва три квартала био је већи чак 143% у односу на исти период прошле године.
Ширење инфрастуктуре за прихват безготовинских плаћања
-
Са растом интересовања грађана за куповину безготовинским путем, расла је инфраструктура за прихват безготовинских трансакција. Број интернет сајтова која прихватају плаћања повећан је у пет година са нешто више од 300 на 2.000, а на крају прве половине 2021. било их је готово 2.500.
-
Број ПОС терминала бележи стални раст, од 81.000 на крају првог квартала 2016. до 97.000 на крају 2020. и готово 115.000 у првој половини 2022. године. То је ипак 2,2 пута мање у односу на просек Европске уније и указује на потребу даљег ширења инфраструктуре за прихватање безготовинских плаћања.
-
Србија у овом сегменту заостаје и за земљама у региону. У Хрватској је активно 108.000 ПОС терминала или 27.000 на милион становника, а у Северној Македонији постоји 34.400 ПОС терминала или нешто више од 17.000 на милион становника.2
-
Вредност промета на ПОС терминалима у Србији у 2020. износила је 534 милијарде динара или 4,6 милијарди евра и двоструко је већа у односу на 2016.
Ставови привреде о сивој економији и безготовинским плаћањима
- У 2021. години, у односу на 2017. и 2019. већи удео привредника све своје трансакције врши путем рачуна 89%
- Као и 2017. године, нижа цена остаје главни разлог набавке роба или услуге у готовини, али се потенцира ређе него раније
- Привредници који су раније увели безготовинско плаћање у великој мери ( 86%) сматрају да је увођење имало донекле или веома позитиван утицај на пословање
- Свега трећина (31%) привредника који тренутно не пружају безготовинско плаћање
су сигурни у њихове позитивне ефекте
- Две трећине привредника који немају у понуди безготовински вид плаћања не планира да га уведе у наредних годину дана, с друге стране, једна четвртина планира да уведе плаћање картицама у наредних годину дана
- Код привредника који користе безготовинско плаћање као главни мотив увођења наводи се жеља за неодбијањем клијената који би желели да плате безготовински (63%), затим олакшање пословање (43%) и проширење тржишта на клијенте који претежно плаћају картицама (29%)
1На основу резултата истраживања ставова грађана о безготовинском плаћању и сивој економији, децембар 2021 - фебруар 2022, у сарадњи са ИПСОС-ом
2Подаци централних банака Хрватске и Северне Македоније
3На основу резултата истраживања ставова привреде о сивој економији и безготовинским плаћањима, април/јун 2022, у сарадњи са ИПСОС-ом