Још само два месеца до почетка пуне примене е-фактура у привреди
Привредницима је остало још само два месеца да се припреме и пријаве на систем електронских фактура (СЕФ). Од 1. јануара 2023. размена е-фактура биће у потпуности обавезна и у трансакцијама унутар приватног сектора чиме ће процес преласка на нови модерни начин рада, започет у мају ове године, бити завршен.
У систем је прво ушао јавни сектор уз обавезу да у међусобним трансакцијама издају и примају електронске фактуре, али и део приватног сектора. Привредници који послују с јавним сектором такође су од 1. маја морали да издају фактуре кроз СЕФ, а од 1. јула и да их примају, не само од субјеката јавног сектора већ и од приватника који одаберу да им фактуре доставе кроз електронски систем. Тако се до почетка јула у СЕФ регистровало више од 46.000 привредника.
- Од 1. јануара имаћемо пуну примену система еФактура у Србији и у СЕФ-у се већ регистровало нешто више од 10.000 корисника јавних средстава и око 173.000 привредника, а очекујемо да ће тај број бити и већи јер и они који нису обвезници ПДВ-а, попут предузетника паушалаца, могу да се региструју у СЕФ и биће третирани као добровољни корисници. Сви они морају да имају у виду да ће, уколико послују с јавним сектором, свакако морати да кроз СЕФ шаљу електронске фактуре да би наплатили посао – истиче Марко Данон, шеф Јединице за конкурентност у НАЛЕЂу.
У Министарству финансија средином новембра биће организована конференција на којој ће бити представљене новине у систему еФактура и законском оквиру планиране за 2023. Догађај је подржала Национална иницијатива за безготовинско плаћање – Бољи начин, имајући у виду да су увођење еФискализације и еФактура, као и даљи развој инфраструктуре за прихват безготовинских плаћања кључни помаци ка пуној дигитализацији пословања и ефикасности привреде и јавног сектора.
Системи еФискализације и еФактура обезбедиће велике количине података тако да ће њихово повезивање омогућити ресорним институцијама да ефикасно надзиру поштовање закона, посебно код привреде која послује и са фактурама и са фискалним рачунима. Такође, могућност дата кроз еФискализацију да привредници обезбеде all-in-one уређаје за издавање рачуна и прихват безготовинских плаћања додатно ће унапредити видљивост финансијских токова и дати им шансу да привуку нове муштерије и даље развијају пословање.
Према Даноновим речима, дигитализација промета фактура и рачуна, посебно плаћених безготовински, у великој мери сужава и простор за сиву економију. Са увођењем еФискализације унапређена је транспарентност трансакција у малопродаји, а са пуном применом еФактура, то ће бити постигнуто и у велепродаји. Поред сигурније и транспарентније наплате потраживања, еФактуре ће донети велико административно растерећење јер ће папирне фактуре готово у потпуности отићи у прошлост.
- Увођење система еФактура један је од дугогодишњих приоритета Наледа и кроз Сиву књигу и Национални програм за сузбијање сиве економије иницирано је решавање административних изазова које је стварало фактурисање на папиру. Од овог система очекује се да унапреди процес повраћаја ПДВ-а што је један од важних захтева привреде. Такође, фактуре ће се чувати у електронском облику што ће значити додатно смањење трошкова имајући у виду да су фактуре јавног сектора морају чувати трајно, а фактуре приватног сектора најмање 10 година. Ови документи биће архивирани у СЕФ-у или код информационог посредника преко којег се шаљу – додаје Данон.
Национална иницијатива за безготовинско плаћање је заједнички пројекат Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH и компанија Mastercard и Visa, који се спроводи под окриљем develoPPP програма Немачког савезног министарства за економску сарадњу и развој (BMZ) у сарадњи са Наледом и Министарством финансија Републике Србије.