Е-фактуре и електронска плаћања за конкурентнију привреду

Од 1. јануара 2023. размена еФактура биће обавезна у трансакцијама унутар приватног сектора (B2B) чиме ће сви обвезници Закона о електронском фактурисању бити укључени у нови систем. Обавезу да примају и достављају фактуре кроз систем електронских фактура (СЕФ) имаће сви обвезници ПДВ-а у привреди, а могу да га користе и друга привредна друштва и предузетници.

Уласком преосталих привредних субјеката у СЕФ биће успешно заокружен процес увођења еФактура у Србији који је предводило Министарство финансија. Први су у систем ушли корисници јавних средстава који су од 1. маја ове године почели да издају и примају електронске фактуре (G2G). Привредници који послују с јавним сектором такође су били у обавези да од 1. маја преко СЕФ-а издају фактуре, а од 1. јула и примају (B2G).

Потпредседник Владе и Министар финансија Синиша Мали рекао је да је увођење електронских фактура у пословање привреде један од најважнијих реформских потеза у последњих 20 година и позвао све привреднике у Србији, који су у систему ПДВ-а, а још нису почели да користе еФактуре да то ураде што пре.

- Ми смо на плану увођења електронских фактура испред Француске, која планира да их уведе 2027. године, испред Шпаније која ће их увести 2026. године, испред Словеније, која је донела закон, али га још није ратификовала у парламенту. Ми у овом тренутку имамо преко 20.000 корисника јавних средстава, целу државу, која је већ у систему електронских фактура и највећи број привредника – истакао је Мали.

Подаци показују да је у првих шест месеци кроз СЕФ размењено 4,67 милиона фактура од којих је нешто више од три милиона упућено јавном сектору. У систему се досад регистровало више од 184.000 корисника од чега 10.675 корисника јавних средстава, као и 173.338 привредних субјеката. Са уласком преосталих обвезника закона из приватног сектора, број корисника биће још већи, а сви они моћи ће да захваљујући употреби електринских фактура смање трошкове, послују ефикасније и обезбеде бржу наплату или повраћај ПДВ-а.

На конференцији „Е-фактуре и електронска плаћања за конкурентнију привреду“, чију је организацију подржала Национална иницијатива за безготовинско плаћање, представљене су обавезе приватног сектора при коришћењу СЕФ-а, као и новине које су планиране Нацртом измена и допуна Закона о електронском фактурисању, а чије се усвајање очекује до краја ове године и почетак примене од 1. јануара.  

Амбасадорка Савезне републике Немачке у Србији Анке Конрад истакла је да увођење еФискализације и еФактура представља амбициозне, системске реформе. Правилно примењене, ове реформе ће смањити трошкове за српска предузећа, као и допринети унапређењу ефикасности јавне управе.

- Увођење система еФактура и еФискализације представљало је део кључних мера Националног програма за сузбијање сиве економије од његове прве верзије 2015. године и драго ми је да видим да се оне успешно спроводе. Из тог разлога желим да охрабрим нову Владу Србије да што пре усвоји нови програм, а надлежне институције да наставе са радом на сузбијању привредних активности у сивој зони које наносе штету привреди Србије. Значајан камен темељац програма јесте Национална иницијатива за безготовинско плаћање која је у блиској сарадњи са Министарством финансија покренута пре нешто више од годину дана – рекла је Конрад.  

Председник Управног одбора НАЛЕДа Владислав Цветковић оценио је да еФактуре, еФискализација и електронска плаћања представљају три стуба транспарентне економије и фер конкуренције.

- Очекујемо да ћемо ускоро, у циљу развоја безготовинских плаћања у Србији, лансирати ПОС програм, као део Националне иницијативе за безготовинско плаћање. Програм је намењен предузетницима, микро, малим и средњим предузећима, који досад нису прихватали безготовинска плаћања, да пруже својим муштеријама практичан, ефикасан и поуздан начин куповине и тако даље развијају свој бизнис. Намера нам је да током три године опремимо 25.000 продајних места ПОС терминалима односно софтвером за онлајн продају. Привредници који се по званичном лансирању програма буду пријавили за учешће у ПОС програму на сајту boljinacin.rs добиће бесплатну инсталацију и коришћење ПОС-а током годину дана, уз снижену трговачку накнаду, а програм је отворен и за институције које желе да понуде безготовинско плаћање на шалтерима – навео је Цветковић.

Национална иницијатива за безготовинско плаћање је заједнички пројекат Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH  и компанија Mastercard и Visa, који се спроводи под окриљем develoPPP програма Немачког савезног министарства за економску сарадњу и развој (BMZ) у сарадњи са НАЛЕДом и Министарством финансија Републике Србије.

Тагови:

Овај вебсајт користи cookies да би вам обезбедили најбољу услугу. Додатне информације можете пронаћи на страници Политика приватности.

Прихвати